Isnin, 6 Julai 2009

Manek Urai:1 lawan 1

Tidak sebagaimana beberapa prk sebelum ini kali ini di Manek Urai akan menyaksikan 'perlawanan' 2 musuh tradisi.Pas ditentang Umno.Calon Pas Fauzi b. Abdullah ditentang calon Bn Tuan Aziz Tuan Mat.Namanya seakan-akan TGNA.

Calon Pas dan calon Umno masing-masing telah disahkan untuk merebut kerusi Manek Urai.

Tadi ketika dalam kereta saya mendengar berita radio memetik kenyataan Ketua Polis Kelantan,Dato Rahim Hanafi berkata proses penamaan calon berjalan lancar.Penyokong kedua-dua parti berjaya menjaga disiplin masing-masing.

Sepatutnya Dato Rahim kena kata penyokong Umno kali berjaya menjaga akhlak dan 'feel' mereka sebab biasanya penyokong Pas/Pakatan memang berdisiplin.Penyokong Umno memang terkenal kaki provokasi.Buktinya pilihanraya kecil Penanti.Ramai pemerhati politik tanahair buat kesimpulan perjalanan pilihanraya aman dan sejahtera tanpa penglibatan Umno/Bn.Tak faham lagi ke?

Bagi saya bukan setakat pilihanraya aman,dunia pun akan aman jika takda spesis Umno/BN.

Tiada kejadian tidak diingini dilaporkan berlaku.Dato Rahim juga berkata jika dicongak jumlah kehadiran penyokong sebanyak 7000 penyokong Pas/Pakatan manakala Umno hanya mencacat kehadiran sebanyak 4000 penyokong.Turut hadir beberapa kalangan pimpinan tertinggi kedua-dua parti.Bagaimana cara dia congak hanya Allah yang tahu.

Pertandingan kali ini pastinya sengit.Saya berkata demikian kerana tiadanya kelibat calon bebas.Tiada pengacau daun kali ini.Maknanya pengundi hanya ada 2 pilihan.Bukan 3 atau 4 atau 14.

Calon bebas walau di mana pun jika ada semua orang tahu siapa dibelakang mereka.Adanya mereka ialah kerana untuk mengelakkan undi BN lari ke PR.Bagaimana ini boleh berlaku?Orang yang pakar dalam strategi pilihanraya tentu arif.

Saya cukup optimis Pas melalui calonnya Abe Uji akan memang.Beliau begitu sinonim dengan masyarakat Manek Urai.Beliau seorang usahawan yang berjaya walau hanya meniaga ikan tetapi bertaraf 'taukey'.

Muhyiddin ada menyindir isu meniaga ikan.Katanya calon Bn bukan meniaga ikan tapi ada kelulusan tinggi.Tinggi mana?

Saya yakin Muhyiddin menyesal dengan mulut lepasnya ini.Menyesal yang tak sudah.

Apa pun rakyat Manek Urai sudah ada pilihan masing-masing.Siapa orangnya tunggulah 14 Julai Nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan