Khamis, 23 Julai 2009

Isunya ialah kematian Teoh Beng Hock

Tidak perlu dibangkitkan isu Ds. Nizar pegang lilin kerana ini bukan isu.Orang yang cuba membangkitkan isu ini sebenarnya orang itu sudah bangkrap idea.
Isunya ialah kematian Teoh Beng Hock,seorang rakyat Malaysia berbangsa Tionghua.Beliau ialah setpol kepada salah seorang exco kerajaan negeri Selangor.Beliau ditemui mati selepas memberi keterangan kepada SPRM berhubung siasatan peruntukan kerajaan negeri.
Beliau ditemui mati di dalam premis milik SPRM.Kematiannya amat meragukan malah amat luar biasa sekali.Rakyat terutama ibu dan bapa Teoh masih tertanya-tanya dan sehingga kehari ini belum mendapat jawapan dari pihak berwajib yang bertanggung jawab ke atas Teoh pada waktu itu.
Sehinggalah kelmarin PM umum penubuhan Suruhan Jaya Siasatan Awam.Itupun setelah bertubi-tubi didesak pelbagai pihak termasuk dari penyokong kerajaan sendiri.
Sepatutnya jika kerajaan itu ada rasa kebertanggungjawaban Suruhanjaya ini sepatutnya telah wujud pada hari pertama lagi mayat Teoh ditemui.Tapi itulah sikap kerajaan Malaysia dari dulu hingga sekarang,tak berubah-rubah walau pun orangnya sentiasa berubah.
PM dalam pada itu terus menerus menjaja gagasan barunya 1MALAYSIA.'Rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan'.Sepatutnya inilah masanya untuk PM buktikan gagasan barunya itu benar-benar sesuatu yang realiti,bukannya selogan kosong semata-mata.Tetapi tindakan kerajaan terus mengelirukan rakyat.
Dalam isu Ds. Nizar,Zambry sebenarnya cuba menangguk di air yang keruh.Beliau orang pertama yang membangkitkan isu ini.
Apakah dengan membangkitkan isu ini maka isu kematian Teoh akan selesai?
Oh sekarang dah pandai nak rujuk ulama.Dah pandai sebut pasal fatwa.Dah pandai berkira halal haram.Pooorahhh...
Saya bukan nak menjawab Dr. Zambry.Siapalah saya nak menjawab beliau.Tapi cukuplah dengan jawapan MB Kelantan dengan katanya "Zambry ini orang politik bukan orang kaji Islam. Apa kena mengena dengan fatwa agama, fatwa demokrasi pun (beliau) tak pakai, itu pandangan saya. Dia orang politik, saya jawab cara politiklah"."Siapa yang halau menteri besar dan rampas dewan (Dun Perak) ?"
Tuan-tuan boleh nilai sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan