Rabu, 4 November 2009

Wang Ehsan untuk Kelantan

Tepat jam 10.10 pagi tadi YAB Perdana Menteri Malaysia ketika menjawab soalan lisan YB Kubang Kerian mengumumkan bahawa Kelantan tidak layak menerima royalti petroleum seperti termaktub didalam perjanjian Kerajaan Kelantan dan Petronas sebaliknya, seperti Terengganu, Kelantan layak menerima Wang Ehsan.

Tiada aktiviti petroleum di Perairan Kelantan dan Terengganu tetapi seperti Terengganu, terdapat aktiviti berdekatan Perairan Kelantan. Memandangkan Kerajaan Pusat memberi Wang Ehsan kepada negeri-negeri yang terdapat aktiviti petroleum diluar perairan negeri maka, seperti Terengganu, Kerajaan Persekutuan akan membayar Wang Ehsan kepada Kelantan.

Sehingga kini terdapat hanya satu medan aktiviti petroleum iaitu di Bumi Selatan.

Demikian kenyataan Perdana Menteri di Parlimen pagi tadi.

Sejurus selepas jawapan tersebut, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan bersidang dan memutuskan untuk melantik panel guaman bagi mengkaji tindakan undang-undang ke atas Kerajaan Persekutuan. Bagaimanapun, Kerajaan Kelantan tidak mengambil pendirian untuk tidak menutup pintu rundingan.

-Kickdefella-


Komen: Untuk rekod Kerajaan Pusat setelah sekian lama telah mengembalikan pemberian royalti kepada Kerajaan Terengganu.Kelantan juga berhak untuk menikmati hasil petroleum itu dalam bentuk royalti,bukannya wang ehsan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan