Selasa, 17 November 2009

Kota Seputeh..InsyaAllah kami datang

Dun Kota Seputeh (DKS) telah diisytihar kosong.Sebabnya wakil rakyatnya telah dengan sengaja tidak mahu menghadiri sidang Dun.Mahkamah dengan mudah sekali menolak hujah SPR yang sebelum ini nekad mengatakan kerusi DKS tidak kosong walau pun YBnya tidak hadir sidang Dun 2 kali berturut-turut.

Saya tertanya-tanya apakah ada tangan ghaib yang mencampuri urusan SPR dalam membuat atau memutuskan sesuatu perkara?Masakan hujah SPR ditolak dengan begitu mudah sekali.

Bagaimana SPR dengan begitu mudah sekali menerima sijil cuti sakit yang dikemukakan bekas Adun berkenaan sedangkan bagi speaker Dun dari awal lagi meragui kesahihan sijil tersebut apatah lagi terbukti bahawa bekas Adun tersebut ada menghadiri satu program lain pada hari dia dikatakan sakit.Bagaimana SPR boleh menerima alasan yang dikemukakan bekas Adun terbabit bahawa beliau tidak memaklumkan ketidakhadirannya kepada speaker Dun tetapi hanya memaklumkan kepada ketua pembangkang Dun Kedah.Apakah memadai dengan hanya maklum kepada ketua pembangkang?Atau apakah ketua pembangkang lebih berkuasa dari speaker Dun?

Alahai SPR....Budak darjah 1 pun reti benda ini.

Bagi saya apabila wakil rakyat tidak hadir sidang Dun bermakna wakil rakyat itu sudah tidak berminat untuk menjadi wakil rakyat.Maka beliau wajar meletak jawatan atau kerusinya memang patut diisytihar kosong.Serah kembali kepada rakyat untuk memilih wakil baru.

Menghadiri sidang Dun sebagai mewakili rakyat di kawasannya adalah tugas hakiki bagi wakil rakyat.Bukan di Kedah saja malah mana-mana negeri sekali pun.

Adalah salah jika ada yang beranggapan bahawa tugas wakil rakyat ialah menghadiri majlis kenduri kahwin,ziarah kematian,ziarah rakyat sakit,meraikan bakal haji ke Mekah atau yang seumpamanya.Ini hanya tugas sampingan wakil rakyat.Tapi saya tidak menafikan bahawa tugas ini tidak penting bagi seseorang wakil rakyat.Tugas ini adalah penting khususnya bagi memenangi hati rakyat supaya memilihnya lagi dalam pilihanraya akan datang.Wakil rakyat tentunya faham.

Kepada SPR,usah merayu lagi,jangan buang masa.Buat saja pilihanraya.Beri peluang kepada rakyat untuk memilih wakil rakyat yang benar-benar nak jadi wakil rakyat.

Kepada rakyat Dun Kota Seputeh,InsyaAllah kami datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan