Rabu, 21 Oktober 2009

Utusan kata Mahathir menang

Akhbar Utusan hari ini dengan bangganya melaporkan Tun Mahathir menang rayuan kes saman fitnah Ds. Anwar Ibrahim.

"Dalam permohonan membatalkan rayuan Anwar yang difailkan pada 2 Oktober lalu, Dr. Mahathir mendakwa, terdapat beberapa kecacatan dalam memorandum rayuan menyebabkan rekod rayuan tidak sempurna dan tidak boleh diperbaiki.

Peguam Datuk V.K. Lingam yang mewakili Dr. Mahathir berhujah, antara kecacatan tersebut ialah Anwar tidak mematuhi peruntukan Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan dan Seksyen 8 Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 apabila memorandum rayuannya dibuat dalam bahasa Inggeris dan bukannya dalam bahasa Melayu."

Inilah 2 rangkap ulasan berita sebagai yang dilaporkan.

Pada mulanya saya beranggapan 'kemenangan' ini setelah Dr. Mahathir berjaya membuktikan bahawa tuduhannya ke atas DSAI adalah benar sebagaimana yang dipercayainya atau beliau berjaya mematahkan hujah DSAI berhubung saman yang dikemukakan DSAI yang mendakwa Dr. Mahathir telah menfitnahnya beberapa tahun lalu.

Tetapi tidak begitu.

Dr. Mahathir sebenarnya 'menang' dari disaman oleh DSAI atau juga DSAI tidak boleh lagi menyaman Dr. Mahathir yang jelas telah menfitnahnya sebagai homoseksual.

Bagi saya,jika Dr. Mahathir bermaruah, dan yang terpenting sekali jika beliau ada bukti kukuh untuk menyokong tuduhannya ke atas DSAI maka Dr. Mahathir tidak perlu menghalang DSAI dari menyamannya.Beliau sepatutnya dengan berani tampil ke mahkamah dan berhadapan dengan DSAI dengan segala bukti yang ada padanya.Tetapi beliau memilih untuk menghalang DSAI dari menyamannya dan mahkamah telah menerima permohonan Dr. Mahathir ini.

Atas keputusan inilah Utusan dan beberapa akhbar yang lain telah mentafsirkan 'kemenangan' yang gilang gemilang buat Dr. Mahathir.Alahai Utusan..

Adakah Dr. Mahathir kebal dari disaman?

Jika begitu beliau boleh terus menerus menfitnah DSAI atau sesiapa saja yang dia suka dengan apa-apa fitnah sekali pun.Dr. Mahathir boleh fitnah orang sampai ke mati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan