Isnin, 19 Oktober 2009

Tempoh bertenang mahu dilanjut

SPR mahu kaji untuk lanjut tempoh bertenang.

Tempoh bertenang merujuk kepada masa antara tempoh akhir kempen sehinggalah pengundian bermula.Ini yang dimaksudkan tempoh bertenang.

Mengikut amalan sebelum ini dalam mana-mana pilihanraya di negara ini tempoh akhir kempen ialah sehingga jam 12 malam sebelum hari mengundi.Dari jam 12 malam tersebut sehingga ke peti undi dibuka iaitu jam 8 pagi keesokannya,maka tempoh bertenangnya ialah lebih kurang selama 8 jam.

Tempoh 8 jam ini barang kali sudah tidak sesuai bagi SPR.Maka sebab itu mereka mencadangkan untuk melanjutkannya atau dalam erti kata lain memanjangkan tempoh bertenang.Mungkin sehingga 24 jam dan mungkin juga 48 jam.

Indonesia dan Thailand,2 negara yang disebut untuk dijadikan rujukan oleh SPR dalam meminda perkara ini.

Saya secara peribadi tiada masalah dengan pindaan ini jika dengan tujuan untuk penambah baikan perjalanan sistem pilihanraya di negara ini.Malah untuk keselesaan para pengundi jua dan juga parti-parti politik.

Elok jugalah SPR nak rujuk Indonesia dan Thailand.

Cuma bagi saya,alang-alang nak rujuk,rujuklah keseluruhan sistem pilihanraya di kedua-dua negara tersebut dan cuba bandingkan dengan amalan pilihanraya di negara ini.

Bagaimana akses media kepada parti-parti yang bertanding?

Bagaimana kaedah celup jari pada dakwat?

Bagaimana undi pos?Bagaimana daftar pemilih?

Bagaimana peranan dan kedudukan pelaksana pilihanraya?Adakah berat sebelah?

Bagaimana etika kempen?

Bagaimana kedudukan sesebuah parti yang menggunakan segala instrumen kerajaan untuk kepentingan kempen mereka,dan menafikan hak parti lain untuk berbuat demikian?

Jika perkara-perkara ini juga turut boleh dirujuk,saya yakin pilihanraya di negara kita akan lebih bersih dan adil.Ketika itu saya merasakan tidak akan kedengaran lagi keluhan rasa tidak puas hati dari parti-parti pembangkang.

Bagaimana SPR,boleh tak?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan