Sabtu, 14 Februari 2009

'ANWAR PERLU MINTA MAAF'


ITULAH tajuk muka depan yang tertera dalam akhbar yang terkenal sebagai 'kilang/pusat sebaran fitnah/dakyah UMNO' Utusan 'Meloya' bertarikh 13 feb 2009.
Tajuk ini merujuk kepada situasi 'pengderhakaan kepada raja' yang sedang dipromosi keseluruh negara bertujuan untuk memberi gambaran buruk kepada pemimpin2 utama pembangkang terutama Ds. Anwar Ibrahim.
Lantas saya teringat kepada pepatah Arab yang masyhur yang berbunyi

"syatamani wahuwa yabki,dharabani wahuwa yasytaki" yang bermaksud lebih kurang "dia yang mencaci saya tetapi dialah yang menangis ,dia yang memukul saya tetapi dia mengadu dipukul".

Inilah sebenarnya gambaran mudah perangai yahudi zaman berzaman.Yahudi dengan nyata membunuh umat Palestin, tetapi mereka dengan muka tak malu mengadu kepada dunia bahawa umat Palestin yang dunia sedia maklum tiada kelengkapan senjata itu yang membunuh mereka.

Inilah juga perangai Umno/BN.Merekalah yang mencetuskan suasana pengderhakaan kepada raja, tetapi melaungkan kepada dunia minta orang lain minta maaf atas kesalahan dan dosa mereka.

Kepada semua..pesanlah kepada anak cucu supaya jangan berperangai demikian kerana ini sebenarnya perangai 'sibacul dan sipengecut'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan