Rabu, 30 September 2009

I.S.A pun kita lawan,inikan pula Isa Samad

Akhir sekali Isa juga yang dipilih.Isa pun Isa lah.Sapa pun boleh.Siapa pun kalau dah Umno,Umno juga.Maknanya Pas akan lawan Umno.

Tapi soal calon penting juga,jika silap pilih calon buruk padahnya.Ini realiti politik Malaysia.Hakikatnya calon nombor dua.Yang utama ialah parti,iaitu dasar parti yang bertanding.Calon hanya alat.

Umno nampaknya tidak belajar dari Permatang Pasir.Umno juga engkar teguran Tun Mahathir.Kata Tun "Jika Isa Samad calon,Umno boleh menang di Bagan Pinang,tapi BN akan kalah seluruh Malaysia".

Apa masalahnya Isa Samad?

Isa Samad sebelum ini menteri besar Negeri Sembilan.Kemudian dia menang kerusi naib presiden Umno.Kemudian dilantik sebagai menteri pusat.

Kemudian selepas beberapa ketika beliau didapati bersalah oleh lembaga disiplin Umno atas tuduhan rasuah ketika bertanding naib presiden Umno.Beliau telah dihukum gantung selama 3 tahun dari bergiat aktif dalam Umno.

Kini beliau telah bebas dari hukuman pergantungan tersebut.Kini beliau boleh aktif dalam politik Umno.

Pemilihannya sebagai calon BN dalam prk ini boleh dilihat sebagai cubaan pertamanya untuk kembali aktif dalam politik.

Namun sehingga kehari ini,Isa tidak pernah memperakui kesalahan rasuahnya.Bagi Isa beliau tidak bersalah dengan tuduhan rasuah walaupun beliau telah dijatuhkan hukuman bersalah oleh lembaga disiplin Umno sendiri.

Maknanya,bagi saya Isa tidak pernah insaf dengan kesalahan rasuah.Akhbar Utusan hari ini pun memberi sokongan penuh kepada pencalonan Isa Samad ini.Isa Samad diminta supaya jangan toleh ke belakang.Maknanya,pedulikan kes rasuah terdahulu.

Isa Samad memang tidak pedulikan kes rasuahnya dulu.

Kesimpulannya,jika bertanding sama-sama Umno pun Isa sanggup habiskan jutaan ringgit untuk memang,inikan pula dengan pembangkang seperti Pas.

Berapalah agaknya Isa dan UBN akan tabur untuk kali ini??

Tiada ulasan:

Catat Ulasan