Sabtu, 5 September 2009

Susah berdialog dengan manusia berotak lembu


Antara jalan penyelesaian untuk merungkaikan masalah yang timbul dengan berdialog,berbincang atau bermesyuarat.Agama pun menggalakkan perkara ini.

Namun ulama menggariskan untuk berdiaolog setiap yang terlibat perlu menjaga adab dialog dan juga setiap peserta perlu menghormati antara satu sama lain.

Sikap berlapang dada amat penting sekali ketika dialog.Orang yang 'panas baran' tidak layak dan tidak digalakkan menyertai dialog.Dialog mesti berfakta bukan beremosi.

Matlamat dialog ialah untuk mencari jalan penyelesaian bukannya untuk menambahkan atau menjadikan keadaan semakin parah.

Dalam hal ini sukalah saya perturunkan kata-kata Imam As-Syafie yang mengambarkan kerendahan diri beliau ketika menghadapi situasi perbincangan atau dialog.

Imam As-Syafie pernah berkata: "Pendapat aku betul,tapi ada kemungkinan salah,pendapat selainku salah tapi ada kemungkinan betulnya".

Selamat menjalani ibadah ramadan.

P/s: Usah berdialog dengan lembu dan manusia berotak lembu.

2 ulasan:

  1. Buat demonstrasi jinjit kepala lembu.
    Dalam majlis dialog buat perangai macam lembu
    Tapi, nampak gaya macam lembu peliharaan.
    Munglin tuan lembu ni jenis penakut nak tonjol diri.

    Maka lembu-lembunya lah yang dilepaskan.
    Mereka ni menjadi tunggangan tuan-tuan lembu mereka.

    Sayang seribu kali sayang, nampak perwatakan macam lembu yang pernah masuk sekolah tapi bodohnya bukan main lagi.Betullah LEMBU!!!!

    BalasPadam
  2. hehehe.... betul2..... cite lembu oleh anta memang syok.... hehehe
    1malaysia utk 1 kepale lembu....

    BalasPadam