Selasa, 21 April 2009

Badai kecil landa Seri Manjung..petanda apa?

Semalam saya bersama beberapa ajk Dppkl menghadiri sesi perjumpaan dengan Jpc Bt. 10 Lekir.Perjumpaan ini adalan lanjutan acara lawatan ajk ke cawangan-cawangan.
Ramai juga pemuda cawangan Bt. 10 yang turun.Perjumpaan diadakan di Markas Bt. 10.Sayang saya terlupa bawa kemera,maka tiadalah gambar untuk paparan di sini.
Dalam pertemuan semalam banyak perkara telah dibincangkan.Antaranya berkaitan program kerjasama antara pemuda kawasan dan pemuda cawangan,keahlian dan beberapa hal lain berkaitan hal ehwal pemuda.Juga dibangkitkan berkenaan isu 'Jom Heboh' anjuran TV3 yang akan berlangsung pada 25-26 April bertempat di kem TLDM Lumut bersempena dengan peristiharan 'Lumut Bandaraya Maritim'.Ada cadangan dari pemuda Bt. 10 supaya semua pemuda cawangan terutama cawangan yang berhampiran setiap jalan masuk utama ke Lumut dinaikkan 'banner' bantahan akan program tersebut.
Cadangan ini telah dipertimbangkan untuk dilaksanakan.
Kira-kira jam 11.30 malam pertemuan berakhir.
Selesai saja mesyuarat saya terus balik ke rumah.Biasanya balik umah terus buka laptop untuk update blog,tapi dek kerana laptop meragam maka tak boleh lah nak urus blog.
Di luar rumah kedengaran tiupan angin agak deras juga.Ada juga bunyi hujan turun tapi perlahan.Selang beberapa minit kemudian angin dan hujan tiba-tiba menerjah dengan begitu kuat sekali.
Seingat saya,selama berada di Seri Manjung ada juga berlaku hujan dan angin serentak tapi tak sekuat semalam.
Pagi tadi seperti biasa pagi-pagi saya menghantar anak ke sekolah Pasti.Kebiasannya juga selepas hantar anak saya akan ke pasar Manjung.
Dalam perjalanan ke pasar saya terlihat sebatang pokok besar berhampiran pagar hospital Seri Manjung tumbang menyembah bumi sekali gus meranapkan sebidang pagar yang berhampiran.Apa lagi ambil kamera terus 'snap'.
Selepas abis beli barang2 dapur terus balik umah,bersiap untuk ke 'office' tempat cari makan.Office saya berada berhadapan dengan pasaraya Billion di tengah-tengah bandar Manjung.
Sampai di simpang Manjung kelihatan ramai pekerja-pekerja MPM sedang mengerumuni ruang tempat pasang 'banner'.Saya cuba memerhati dengan dekat,rupa-rupanya pagar besi tempat 'banner' digantung pun roboh dan musnah sama sekali.Nak kata perbuatan 'mat gian' mustahil juga sebab tempat sangat terbuka dan kenderaan 24 jam dok lalu lalang kat sini.Rupa-rupanya...
YA ALLAH..dahsyat juga penangan angin semalam,sampai pagar besi pun roboh.
Dalam hati kecil saya berkata padan muka MPM,sebab di situlah 1 banner ceramah yang digantung tempoh hari telah direntap oleh mereka yang tidak bertanggung jawab.Tidak bermaksud untuk menuduh sapa2.Tapi siapa lagi kalau bukan ........
Tapi dalam hati kecil saya juga ada terlintas mungkin ini peringatan Tuhan.Peringatan Tuhan buat penghuni bandar Manjung dan juga Lumut agar lebih berhati-hati dalam tingkah laku mereka.Jangan sesekali melakukan sesuatu perkara yang dimurka Tuhan.Baik yang nyata atau pun tersembunyi.Setiap perkara yang bernama mungkar pasti mengundang azab dan bala Tuhan.
YA ALLAH,selamatkan penghuni Seri Manjung dan kawasan sekitarnya dari bala dan azabMU.








2 ulasan:

  1. SALAM, PAK SHEIKH. U CAN LINK THIS POST TO MINE's
    1. http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/berita-untuk-kawan-musibah-melanda.html
    2. http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/ribut-sebelum-maghrib-melanda-fasa-1a.html
    3. http://otai-manjung.blogspot.com/2009/05/ribut-sebelum-maghrib-melanda-shell.html
    tHANKS FOR INFO & SLM PERJUANGAN.

    BalasPadam
  2. salam, sheikh. teman create another subject about bencana yang menimpa kita, and mohon sheikh laluan utk link kan blog sheikh dlm my post for reminder to all of us, penduduk manjung. Mgkin sheikh baca ni, post dah kuar. maaf kiranya ia kesulitan buat sheikh. Hope u don't mind! tq.

    BalasPadam