Khamis, 2 April 2009

Catatan hari penamaan calon Prk Parlimen Bukit Gantang

Rasanya semua sedia maklum 3 calon telah disahkan pencalonan mereka bagi mewakili parti masing-masing bagi maksud pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang.
Ds. Mohamad Nizar Jamaluddin mewakili Pas.Datuk Ismail Safian mewakili BN.Saudara Kamarul Ramizu Idris mewakili bebas.
Rata-rata pemerhati politik melihat pertandingan sebenar adalah antara PAS vs BN.Bagi parlimen Bukit Gantang calon bebas hanya 'kacau daun',namun saya tidak bermaksud untuk memperkecilkan kemampuannya.Jika tiada kemampuan masakan berani untuk 'masuk gelanggang'.
Umno/BN membawa bersama mereka semangat (palsu) perhimpunan agong mereka yang baru saja berakhir.
Pas dan pendokong-pendokong pakatan turun dengan beralaskan semangat untuk mempertahankan maruah yang telah dirobek lumat oleh gerombolan bernajis lagi gilakan kuasa.Maka tidak hairanlah semangat itu telah terzahir pada pagi ini ditempat berlangsung penamaan calon.Iaitu diperkarangan pejabat Majlis Perbandaran Taiping.
Saya tidak berhajat menyatakan berapakah jumlah kehadiran penyokong tapi cukup sekadar dinyatakan puluhan ribu pendokong Pakatan Rakyat dari seluruh pelusuk tanah air,dari Perlis sampailah ke Johor.(Penyokong dari Sabah dan Sarawak kemungkinan tidak hadir kerana memberi tumpuan di Batang Ai).Mereka datang dengan tidak disediakan habuan perbelanjaan.Tetapi hadir dengan membawa hati dan jiwa yang tulus dan kudus.
Mereka terdiri dari pelbagai peringkat lapisan umur.Ada yang datang bertongkat,ada yang menaiki kerusi roda,ada yang dikendong oleh ibu-bapa.Ada yang tua,pemuda dan juga kanak-kanak kecil.
Mereka terdiri dari pelbagai kaum.Ada berkulit sawo matang,ada berkulit putih cerah dan ada yang hitam 'manis'.
Disebabkan kesesakan manusia yang ketara sekali saya tidak mampu untuk meletakkan diri di saf hadapan bagi memudahkan lensa merakam gambar-gambar 'famous'.Kelibat Ds Nizar pun tidak mampu dirakam lensa kamera saya.Dari cakap-cakap orang ramai mereka memberitahu calon sudah pun masuk ke tempat penyerahan borang.Tapi kelibat manusia yang 'bertopengkan' Nizar memang ramai pada pagi itu.
Namun disaat-saat akhir saya berjaya juga sampai di saf hadapan.Itupun setelah sebahagian yang hadir mula 'kepanasan' agaknya barangkali,mereka secara beransur-ansur mencari tempat berteduh dan menyerbu gerai-gerai penjual air 'berais'.Waktu ini barulah saya berkesempatan untuk melihat 'pentas utama' yang menjadi medan pertempuran sorakan kedua-dua penyokong.Walaupun saya merasakan sudah ramai penyokong-penyokong sudah berundur tapi masih ramai lagi yang tidak berganjak dari tempat pentas utama.Disatu sudut tempat berhimpun penyokong pakatan ialah berhampiran dengan bukit kecil.Mereka kelihatan seperti sedang duduk di stadium bolasepak.Apa lagi..mereka memang kreatif,mereka melakukan aksi ombak manusia seperti aksi penyokong-penyokong fanatik pasukan bola Mexico apabila gol dijaringkan.Penulis hanya mampu tersenyum melihat gelagat tidak terancang mereka.
Namun disatu sudut yang jauh kelihatan penyokong-penyokong 'bendera biru' seolah-olah bergaduh sesama sendiri.Memang benar mereka bergaduh.Kelihatan beberapa soldadu topi merah sedang berkejaran ke tempat kejadian untuk meleraikan pergaduhan mereka.Selang beberapa minit kemudian mereka mula reda.Entah apa yang mereka rebutkan sehingga bergaduh?Namum bagi saya ini adalah kemenangan moral pertama untuk Pakatan Rakyat.
Sempat jugak dua hingga tiga kali saya 'tawaf' pentas utama tempat berhimpun penyokong Pakatan.Kaki pun dah rasa kebah,lenguh.Tanpa disedari dua tiga orang rakan-rakan yang bersama saya sebelum ini sudah hilang ntah ke mana.Puas dicari puas diintai tak terjumpa juga.
Saya mengambil keputusan untuk kembali ke masjid iaitu Masjid Jambu tempat berlangsung solat hajat sebelum perarakan bermula.Semasa berjalan kaki seorang diri saya sempat juga terserempak dengan bebarapa orang pimpinan utama Pakatan Rakyat.Ada juga sekumpulan penyokong mengambil kesempatan mengadakan pentas ceramah terbuka.Disebabkan kaki dah semakin lenguh tak terdaya saya nak mendengar ucapan-ucapan mereka.Dengar sambil lalu saja.
Setengah jam lebih kurang berjalan kaki sampailah di masjid.Dah ramai rupanya yang sedang berlabuh di masjid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan