Selasa, 7 April 2009

Suasana di Bukit Gantang

Saya berada di Bukit Gantang pada malam hari terakhir kempen.Kali ini hadir menumpang kereta Ustaz Nazrul.Kami tiba sekitar jam 10 malam iaitu beberapa jam sebelum tempoh kempen berakhir.Kami sempat singgah di Kg. Sungai Kerang (Dun Trong).Kelihatan ramai penduduk sedang berhimpun untuk mendengar ceramah akhir dari pimpinan Pakatan.Antara yang berceramah ialah Mat Sabu,Yb Salahuddin,Yb Wahid Endut dan beberapa orang lagi.
Setelah lebih kurang sejam 'menadah telinga' kami terus ke Tapak Ekpo Ekonomi Islam,di Jalan Kuala Kangsar,Ckt Jering kerana diberitakan akan berlangsung debat perdana yang membarisi beberapa tokoh politik tanah air,antaranya Dato' Husam Musa dan Dato' Seri Zahid Hamidi.Ketika sampai ditempat yang dimaksudkan suasana sudah lengang hanya kelibat pengunjung-pengunjung gerai ekpo sahaja yang kelihatan.Kami dimaklumkan debat tak jadi kerana salah seorang ahli panel utama tidak hadir.Siapa lagi kalau bukan Dato' Zahid Hamidi.Saya tidak mahu komen sebab akan ketidak hadiran beliau.
Dalam masa yang sama,kelihatan kereta-kereta dan motosikal yang dipandu penyokong Pakatan sedang 'menguasai' jalan raya dengan mengibarkan bendera 'bola pingpong'.Keadaan meriah sekali.Seolah-olah kemenangan sudah menyebelahi Pakatan.
Jam sudah melawati 12 tengah malam.Kami bertolak ke masjid Sg Bembam,kerana disitulah tempat untuk 'berlabuh' pada malam itu.
Ketika sampai di persimpangan Ckt Ibol kami terserempak dengan sekumpulan petugas unit amal yang di ketuai Ust Hasri kelihatan sedang agak 'kalut' sedikit.
"ada bas dipercayai bawa pengundi hantu sedang menuju masuk ke jeti Kuala Trong...jom ke sana".Jelas Ust Hasri.
Tiba-tiba je semangat terus naik mendadak,rasa mengantuk terus hilang,bulu roma meremang..
Ust Nazrul semangat juga.Kami 'follow' ust Hasri.Lebih kurang setangah jam sampailah kami ke tempat yang dimaksudkan.Ketika kami sampai sudah ramai yang sedang mengepung bas-bas yang disyaki itu.Ada 4 biji bas ke semuanya.Memang mencurigakan.Keadaan agak tegang.Juak-juak Umno memberitahu mereka bukan 'hantu',tetapi petugas-petugas perayu undi yang datang dari Ipoh Timur.
Wakil pakatan dibawa masuk untuk berbincang dengan juak Umno.Setelah beberapa minit berbincang kami diarah bersurai.Ramai yang tidak mengendahkan arahan supaya bersurai,perasan curiga masih menghantui kami.Selagi belum dipastikan siapa 'mereka' yang ada dalam bas itu kami tidak akan bersurai.Kelihatan beberapa anggota polis sedang memujuk penyokong Pakatan supaya bersurai.
Keadaan menjadi tambah tegang bila dilihat beberapa buah kereta dengan penuh muatan dilihat membawa keluar 'orang-orang' atas bas itu.Beberapa penyokong nekad menahan kereta tersebut.
Ketika ini lebih kurang 5 trak FRU bersama 30 anggota tiba di tempat kejadian.Saya biasa mengelarkan mereka 'soldadu Bn',atau 'polis kepala merah',ada juga kawan-kawan memanggil mereka 'otak loceng'.
Ternyata mereka memang otak loceng.Bila saja loceng dibunyikan mereka terus mara 'memprovokasi' penyokong Pakatan yang sedang mengepung beberapa kereta yang dipercayai sedang membawa lari pengundi-pengundi hantu.
Penyokong Pakatan mula berundur kerana tidak mahu menimbulkan sebarang kekecohan yang akan menjejaskan proses pengundian esok hari.Seorang Adun Pakatan Rakyat dari selangor iaitu Adun Dusun Tua dilihat tiba ditempat kejadian dan terus berbincang dengan pegawai polis 'otak loceng'.Adun Dusun Tua menasihatkan supaya membuat laporan polis disamping terus berkawal di sekitar kawasan tersebut.Keadaan mula reda.Penyokong Pakatan mula bersurai.
Tanpa disedari jam menunjukkan pukul 5.30 pagi.Saya dan Ust Nazrul bergegas ke masjid Sg Bembam.Tak sempat dah nak 'berlabuh'.Kelihatan sudah ramai penyokong Pakatan sedang berada di atas masjid.Saya terus mengambil wudu' dan menantikan azan subuh.
Selesai solat subuh,saya sempat melelapkan mata.Sekadar waktu yang ada.Tanpa disedari saya dikejutkan Ust Nazrul.Jam dah 7.30 pagi.Tanpa melengahkan masa kami terus bergegas ke Pekan Trong,iaitu di sekolah jenis kebangsaan Cina,tempat yang akan berlansung proses pembuangan undi bagi UPU Kuala Trong.
Setibanya kami di sini,sudah kelihatan beratus-ratus perayu-perayu undi kedua-dua pihak sedang membarisi jalan-jalan menuju ke tempat pembuangan undi.
Berikut gambar-gambar yang sempat dirakam sekitar jam 8.oo pagi hingga jam 11.30 pagi.
penulis blog (berbaju merah) bersama penyokong pakatan..
doa di baca memohon restu Ilahi..

di mana ada Bn di situ ada Pas

bersemangat tapi berhemah

kreatif...penyokong Bn tercengang terlopong..

Dato' Husam disambut penyokong Pakatan..

Tok imam Lah sedang mengepalai bacaan doa..

sebak sebelum mengundi..seorang pengundi sedang ditenangkan petugas muslimat..


Tahniah pakcik..pengajaran buat yang muda

syabas makcik..walau berkerusi roda tetap hadir tunai tanggungjawab..


petugas sedang mengagihkan air minuman..

nizar vs safian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan