Ahad, 5 April 2009

Pecutan akhir di Bukit Gantang

Pada hari Sabtu (4/4) kelmarin dan hari ini saya sempat menyertai 2 acara penting sempena kempen pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang.
Yang pertama ialah program 'Gelombang Semarak Hijau Dewan Pemuda Pas' yang berlansung pada hari Sabtu dan yang kedua Program Sukan Pasti Kawasan Bukit Gantang yang diadakan pagi hingga tangah hari tadi.
Pada program pertama saya dan beberapa orang lagi telah diamanahkan untuk mewakili Dewan Pemuda Pas Kawasan Lumut bagi menjayakan misi gerak gempur pada 3 hari terakhir tempoh berkempen.
Program ini turut disertai hampir 300 orang anggota Dewan Pemuda Pas seluruh negara yang diketuai oleh Timbalan Ketua Dpp Pusat,Ustaz Nasruddin Tantawi.
Pemuda-pemuda telah dikerah untuk menggempur ketiga-tiga Dun yang terletak di bawah Parlimen Bukit Gantang iaitu Dun Trong,Dun Ckt. Jering dan Dun Kuala Sepetang.Pada Hari pertama iaitu Sabtu (kelmarin) Dun Trong telah dipilih sebagai lokasi pertama untuk digempur.
Di raut wajah pemuda-pemuda yang hadir jelas menampakkan kesungguhan dan komitmen yang padu sekali.Mereka datang bukan kerana diupah atau menunggu upah,tetapi datang dengan ruh jihad untuk melihat dan mempastikan kebenaran akan menang pada 7 April nanti.
Dengan jumlah 300 orang mereka kemudiannya dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil.Setiap kumpulan diketuai ajk Dpp Pusat.Kumpulan cecil ini kemudiannya dipecahkan kebeberapa UPU disekitar Dun Trong.Pendek kata Dun Trong pada hari itu dikuasai pemuda-pemuda berbaju hijau.Dalam taklimat yang disampaikan sebelum itu sasaran gempur kali ini ialah pengundi-pengundi atas pagar.Istilah 'atas pagar' biasanya merujuk kepada pengundi-pengundi yang tidak mempunyai pendirian yang tetap tetapi pilihan mereka ikut 'angin' atau ikut 'mood'.Undi merekalah yang bakal menentukan kalah menang seseorang calon yang bertanding,bukan setakat Bukit Gantang bahkan di mana-mana pilihanraya sekali pun.
Namun berdasarkan pengalaman kebiasaannya pada hari-hari terakhir ini semua pengundi telah menentukan pilihan masing-masing.Maknanya dalam sanubari mereka sudah diputuskan calon mana yang hendak mereka pilih.Baik yang 'di bawah' pagar mahu pun atas pagar sekali pun.
Sebab itulah,berdasarkan pengalaman juga pada hari-hari begini setiap parti yang bertanding sudah boleh melihat nasib 'untung rugi' parti mereka.Pada hari-hari begini jugalah setiap parti akan membuat koreksi terhadap strategi masing-masing.Releven atau tidak?
Bagi parti Islam seperti Pas,strategi amat penting sekali.Tetapi yang lebih penting dari itu ialah konsep kebergantungan dan harapan pertolongan dari Ilahi.Nasrun minallah.
Justeru,disaat-saat akhir ini saya menyeru kepada semua yang terlibat dalam ’perang’ ini,sama ada yang terlibat secara lansung atau tidak lansung,juga kepada seluruh pendokong-pendokong kebenaran tidak kira walau di mana kalian berada supaya sama-sama kita panjatkan doa dan munajat kepada Allah agar diberikan pertolongan seterusnya kemenangan buat Parti Islam SeMalaysia dalam pilihanraya Parlimen Bukit Gantang pada 7 April terdekat ini.Dengan harapan bahawa Tiada yang mampu memberi pertolongan melainkan DIA yang menguasai bumi ini.Amin.


Ust.Nasruddin Tantawi sedang memberi amanat dan taujihat kepada petugas2 pemuda Pas.


Pemandangan di hadapan pos petugas Pas Tanah Merah Kelantan di Kg Tebuk Tengah,Trong.

Bersama makcik jah di kg. Tebuk,Trong,beliau mengaku penyokong tegar Pas semenjak arwah suami masih ada lagi


Bersama Dr. Hisyam,petugas perubatan Pemuda Pas,sedang bertanya khabar pakcik mail yang sedang terlantar di atas katil rumahnya di kg. Tebuk,Trong.Sudah hampir 2 tahun berkeadaan begini.Beliau tinggal di rumah ini bersama isteri dan seorang anak kurang upaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan