Jumaat, 10 April 2009

Wifi di semua bandar di Kelantan

Ramli Yamat

KOTA BHARU, 9 April (Hrkh) - Tiada maklumat menyebabkan anda sentiasa terkebelakang. Dan paling bahaya lagi anda mudah tertipu lebih-lebih lagi menyentuh isu semasa negara.
Tanpa maklumat rakyat tetap dengan status quo lama. Itulah yang berlaku di Batang Ai apabila rakyat tidak mempunyai maklumat kedua bagi membuat pertimbangan politik.
Mengambil kira terjahan maklumat yang semakin pantas, kerajaan Kelantan menyediakan wifi bagi membolehkan orang ramai mengakses maklumat dengan kos rendah.
Permodalan Kelantan Berhad (PKB) dengan kerjasama sebuah syarikat swasta kini menyediakan perkhidmatan wifi city di bandar Kota Bharu sejak dua bulan lalu.
Kadar bayaran hanya RM29 sebulan iaitu lebih rendah berbanding perkhidmatan serupa dibekal oleh syarikat telekomunikasi lain.
Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi negeri Dr Mohamad Fadzli Hassan berkata, sehingga kini sebanyak 38 alat penerima maklumat internet ?dipasang di Kota Bharu ?bagi memudahkan orang ramai melayarinya internet 24 jam.
Menurutnya dengan adanya kemudahan wifi city ia memberi peluang kepada rakyat mendapar maklumat terkini mengenai isu-isu semasa dengan lebih tepat dan cepat.
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas program bersama anggota Exco di Radio (Suara) MPKB-BRI, baru-baru ini.
Katanya, kerajaan negeri juga bercadang memperluaskannya perkhidmatan wifi ke bandar-bandar lain di Kelantan.
Pelancaran wifi city dilakukan Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 26 Mac lalu di KB Mall.
"Melaluinya internet orang ramai dapat mengetahui isu politik, melayari pelbagai blog. Kita boleh pilih laman web dan dapat membuat penilaian sendiri," ujarnya.????????
Mengenai Pengajaran dan Pembelajaraan Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) ?beliau berkata, terbukti pelaksanaannya menemui kegagalan.
"Mengapa kita harus promosi bahasa asing dalam mempelajari?Matematik dan Sains sedangkan di Thailand dan Jepun mereka menggunakan bahasa ibunda," katanya.
-harakahdaily-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan