Rabu, 17 Mac 2010

3 hari tanpa blog..ketagih beb..

Blog pun ketagih juga.Jika begitu blog pun bahaya juga.Tapi ketagih blog tak mengapa.Ketagih blog maknanya ketagih untuk menulis.Ketagih untuk menyebar maklumat.

Ketagih bahaya ialah ketagih dadah dan rokok.Jika ketagih benda ini,maknanya anda ketagih untuk khayal.Anda ketagih untuk gila sebenarnya.

Alhamdulillah,di Bumi Serambi Mekah ini,cuaca panas membahang sudah kembali pulih.Sehari dua ini redup,mendung dan kadang-kadang hujan sekali sekala.Tumbuh-tumbuhan kembali segar,binatang ternak ceria kembali.Burung-burung girang berterbangan.

Sebelum ini kemarau kritikal juga.Air perigi,sungai dan bendang sawah padi kering.

Kemarau dan cuaca panas berpanjangan adalah bala dan musibah.Bala atau ibtila' buat para mu'min.Musibah buat yang kufur.

Setiap mu'min pasti mengerti erti ibtila' atau ujian.Ujian tanda kasih tuhan.Tiada ujian dan cubaan maknanya tiada kasih tuhan.Bila tuhan menguji maknanya tuhan mengasihi dan peduli akan hamba itu.

Mu'min setiap masa dan ketika diuji.Nabi mendidik para mu'min agar bersabar pabila datangnya ibtila'.Sabar diatas ibtila' sangat besar ganjarannya.Al-Jannah.

Pernah seorang perempuan diuji dengan penyakit yang berat.Dia datang bertemu Rasul lantas memohon agar Rasul mendoakan kesembuhan dari penyakitnya.Rasul memberi pilihan.Doa kemudian sembuh atau sabar dan ganjarannya syurga.Perempuan tadi memilih sabar.

Demikian Rasul mendidik kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan