Khamis, 25 Februari 2010

TV3 dan Hamas

Beberapa minggu yang lalu,stesyen tv swasta tersohor TV3 melalui slot Buletin Perdana ada menyiarkan dokumentari perjuangan Hamas di Palestin.Seingat saya dokumentari ini disiarkan untuk beberapa siri.

Berasa pelik juga apabila TV3 menyiarkan secara yang begitu ekslusif perjuangan jihad Hamas atau umumnya rakyat Palestin.Yang peliknya TV3 meilih Hamas,bukan Fatah.Disiarkan juga perbualan dengan beberapa tokoh penting Hamas.

Dunia tidak pernah bagi peluang kepada Hamas.Bahkan Amerika telah menyenarai hitamkan nama Hamas.Bagi Amerika Hamas adalah pengganas.

Lantas hati kecil saya mengatakan bahawa TV3 sudah semakin mengerti perjuangan suci Hamas.Sebelum ini mereka seakan ngak ngerti.

Mengapa saya berkata demikian.Sebelum ini jika ada laporan berita berkenaan Palestin maka yang dirujuknya tokoh-tokoh dari gerakkan Fatah seperti Mahmud Abbas dan Muhammad Dahlan.Bagi mereka Fatah adalah Palestin dan Palestin adalah Fatah.

Satu ketika,walaupun rakyat Palestin sudah memilih Hamas secara demokrasi tetapi beberapa stesyen tv masih lagi cuba menggambarkan bahawa Fatah dekat dengan rakyat Palestin.

Hati kecil saya juga mengatakan elok juga jika TV3 atau mana-mana stesyen tv yang ada di negara ini cuba bersikap adil sebegini kepada Pas dan parti-parti pembangkang yang lain.Juga adil kepada beberapa negeri yang tidak sealiran dengan pemerintah pusat.

Saya selalu mengimpikan untuk melihat dan mendengar kuliah Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Hj Hadi dikaca tv dan corong radio.

Ayuh TV3,jika Hamas boleh,mengapa Pas tidak boleh?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan