Rabu, 5 Ogos 2009

PAS berusaha runtuhkan tembok jahiliyyah dibina UMNO

Pesuruhjaya Pas Selangor,Dr. Hasan Ali merangkap exco Kerajaan Negeri Selangor dengan tegas meminta MB Selangor menukar portfilio Ronnie Liew dalam jawatan exco kerajaan negeri.Tindakan ini dibuat kerana tindakan Ronnie yang dilihat cuba campur tangan secara berlebihan terhadap tindakan MBSA merampas botol-botol arak yang dijual secara terbuka di kedai tertentu di negeri tersebut.Ronnie diberitakan telah mengarahkan pihak penguat kuasa MBSA agar memulangkan balik botol-botol arak yang dirampas di premis tersebut.

Dato Noh Omar,Menteri Pertanian ketika memberi respon terhadap isu ini berkata ''Pas sepatutnya meminta Ronnie dipecat dan dilucutkan jawatan sebagai exco".

Lebih sudu dari kuah nampak??

Noh Omar ni Umno.Inilah yang dikatakan sikap cuba menangguk di air keroh.Menangguk di air keroh bergantung kepada nasib sebenarnya.Jika bernasib baik dapatlah ikan atau udang yang ditangguk itu.Jika tidak habuk pun tadak.Nanti kita kan lihat nasib apa yang dapat kat Noh Omar?

Noh Omar yang Umno tadi perlu sedar premis jual arak yang berlambak di Selangor bahkan kilang arak Carlsberg yang wujud itu adalah hasil kerja buat Umno selama 50 tahun memerintah Selangor.Saya pernah diberitahu oleh seseorang yang boleh dipercayai bahawa dalam kilang arak tersebut ada sebuah surau.Untuk siapa surau dalam kilang arak?Takkan surau dibina untuk pekerja yang beragama Hindu atau Budha atau Kristian?Atau takkan surau itu wujud secara kebetulan?Namun bukan soal surau yang dipersoalkan.

Noh Omar cuba berlagak hero di sini.Sebelum ini tiada siapa pun yang bercakap isu arak di Selangor.Isu arak jadi panas bila Dr. Hasan Ali 'menyuarakan' pandangan kepada Ronnie Liew.

Sewaktu Kerajaan Selangor (pimpinan Umno) memberi kelulusan pembinaan kilang arak di Shah Alam tiada kedengaran suara bantahan dari Noh Omar.Mustahil Noh Omar belum wujud lagi ketika itu.Noh Omar sudah pun wujud ketika itu.Suara bantahan pada waktu itu datangnya dari anak-anak muda berpendidikan agama di IPTA sekitar Lembah Klang.Tiada siapa menghiraukan suara bantahan anak-anak muda tadi.Lalu terdirilah dengan gahnya kilang arak Carlsberg.

Alam ini ada 'Tuan'nya.Pas dan selain daripada Pas termasuk Umno adalah menumpang di Alam ini.Jika tidak kerana Ehsan Tuan Alam ini mungkin Pas atau Umno atau sesiapa saja tidak wujud di Alam ini.Tuan Alam ini telah menetapkan hanya Islam yan diredhai.Selain dari Islam tiada diredhai.

Pas yang memilih Islam sebagai anutannya cuba mempertahankan prinsip Islam ini.'Tuan' kepada Alam ini telah memutuskan benda yang bernama arak haram hukumnya sama ada diminum atau diperdagangkan.Pas cuba menterjemahkan hukum ciptaan 'Tuan' Alam ini.

Pas hanya mahu supaya arak tidak diminum atau diperdagangkan oleh orang Islam.Jika arak ini diperdagangkan di tempat umum sudah pasti ia terdedah kepada sesiapa saja termasuk Muslimin.Tiada siapa perlu sembunyikan fakta,terdapat segelintir para muslimin bermula dari remaja sekolah sehinggalah kepada yang tua bangka terlibat dengan aktiviti membeli,menjual seterusnya meminum dan sebagainya.

Pas bukannya mahu menghapuskan terus arak dari bumi ini.Pas masih waras.Jika bukan Islam mahu minum arak silalah minum.Minumlah nak minum banyak mana pun.Tiada halangan.

Pas hanya mahu jaga yang Islam.Yang Islam mesti ditegah dari minum arak.Tempat-tempat yang mojoritinya orang Islam mesti dikawal aktiviti perdagangan arak.

Inilah yang cuba dilakukan oleh Pas di Selangor.

Puncanya ialah Umno.Bukannya DAP.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan