Jumaat, 15 Mei 2009

IKLAN LUCAH?

Budak Ipoh Timur


Sementara menunggukan masuknya waktu ‘Isyak sebentar tadi, aku sempat bukak tv untuk mengikuti perkembangan politik semasa termasuk berita politik Perak yang agak panas ketika ini. Adakah Najib Razak berani mengumumkan pilihanraya semula DUN negeri Perak? Kalau ikutkan kata Che Det yang menjadi penasihat politik tidak rasmi Najib tu, kompom Be End xkn buat. Kalau ikutkan tinjauan pengirim ‘sms’ di berita jam 7 NTV7 tadi juga memurnikan lagi pandangan Che Det tu. Tapi bukan ini yang aku nak bangkitkan.
Apa yang aku nak bangkitkan berkenaan satu iklan syarikat penerbangan yang agak melampau pada pendapat aku. Syarikat tersebut, Air Asia mengiklankan pengalaman 2 orang penumpang menggunakan model terbaru kapal terbangnya, Airbus.
Pengalaman seorang cucu dan neneknya yang menceritakan pengalaman menggunakan perkhidmatan penerbangan Air Asia kepada kedua ibu-bapanya. Tiba-tiba terpapar adegan lucah yang dipertontonkan kepada umum kemudiannya, yang tidak patut sama sekali diperkatakan oleh budak kecik tersebut. Gambar ketika itu menfokuskan bontot dan payudara pramugari yang dikatakan ‘HOT’ oleh neneknya itu. Babak akhir iklan sekali lagi memaparkan gambar kandid yang diambil budak kecik tersebut menunjukkan bahagian bontot pramugari yang memakai skirt ketika itu. Umum pasti dah tau skirt merupakan pakaian rasmi pramugari syarikat Air Asia itu. Sementara itu ibu-bapanya yang membaca kisah itu didalam poskad yang telah dikirim oleh anaknya itu hanya tersenyum gembira.
Amatlah memalukan bagaimana budak kecik yang masih bersih akal fikirannya telah dikotori dengan iklan-iklan sebegini. Ianya mungkin bakal menarik minat kanak-kanak yang sebaya dengannya untuk meniru lakonan budak kecik tersebut. Bayangkanlan bila dah besar budak ini, apa yang akan diwarisi dari sikapnya sejak kecik itu?
Jangan hairan jika masalah gejala rogol dan sumbang mahram akan lebih kerap menghiasi dada akhbar dan media massa kita selepas ini sekiranya masalah sebegini tidak dibendung. Bukti kebejatan akhlak yang ditaja oleh kerajaan UMno Be End. Seharusnya kita bersama-sama berganding bahu mengutuk sekeras-kerasnya tayangan iklan ini agar anak kita tidak menjadi mangsa dikemudian hari nanti. Apa kata anda?






Tiada ulasan:

Catat Ulasan