Jumaat, 8 Januari 2010

perhimpunan aman

Kebanyakkan portal berita internet lewat petang ni melaporkan himpunan kononnya membantah penggunaan kalimah Allah oleh gereja Herald yang dianjurkan pihak-pihak tertentu hari ini berjalan dengan aman.

Tiada peluru asap,tiada semburan air gatal.

Mereka berhimpun di masjid-masjid tertentu di ibu kota dan dibeberapa buah ibu negeri yang lain.Antara yang terlibat menganjurkan perhimpunan hari ini pertubuhan seperti Perkasa (Ibrahim Ali),Pekida,Abim,Pkpim dan lain-lain.Walau pun mereka dengan puak masing-masing berhimpun dilain-lain tempat,tetapi berhimpun juga.

Saya hanya mahu sahkan bahawa perhimpunan yang dianjurkan hari ini ,sama ada berpermit atau tiada permit kesemuanya berlansung secara aman,dari awal hingga akhirnya.

Sebab utamanya kerana perhimpunan hari ini tidak diganggu polis simpanan persekutuan atau singkatan famousnya FRU atau saya biasa mengelarkan mereka 'soldadu kepala merah otak loceng'.

Jika ada 'menatang' jenis ini,memang tak aman.Tak akan aman.Sampai bila pun tak aman.

NGO's buat himpunan seperti Bersih,Mansuh PPSMI,Mansuh ISA tak berhimpun lagi tapi dah kata perhimpunan haram,boleh cetuskan keganasan,boleh huru-hara,ganggu peniaga,ganggu lalu lintas bla bla bla...

Kesimpulannya,himpunan boleh dibuat di mana-mana pun dan himpunan akan aman dengan syarat ianya tidak disertai polis simpanan persekutuan.Jika tidak,maka tak aman lah himpunan itu.

P/s: Polis trafik tidak termasuk dalam kategori penyebab perhimpunan jadi tak aman.Polis trafik baik,mereka hanya kawal urusan lalu-lintas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan