Selasa, 19 Oktober 2010

Galas: Jika BN menang,KU Li bakal dilantik menteri?

Setiap ahli politik ada cita-cita tersendiri.Ada kecil ada besar.Sudah menjadi pengetahuan umum Ku Li bercita-bercita menjadi Presiden Umno seterusnya Perdana Menteri.

Ku Li pernah mencuba beberapa kali untuk kedua-dua jawatan tersebut,kesemuanya gagal.

Pada 1990,impian itu hampir-hampir menjadi kenyataan.sebelum itu Ku Li berentap dengan Tun Mahathir pada pemilihan Presiden Umno.Ku Li kalah tipis.Kerana kecewa dan atas dakwaan berlaku penyelewengan masa pemilihan Ku Li meninggalkan Umno dan menubuhkan parti baru,Semangat 46.Ramai yang ikut Ku Li pada waktu itu.Antaranya Ibrahim Ali,Rais Yatim,Ahmad Syaberi Chik,Ust Ibrahim Azmi dan lain-lain.

Pada PRU 1990,Ku Li mengadakan pakatan dengan PAS,Berjasa dan Hamim.Pakatan ini dikenali sebagai Angkatan Perpaduan Ummah (APU).Ku Li juga berjaya mengadakan pakatan dengan DAP dan PBS di Sabah.Pakatan ini disebut sebagai Gagasan Rakyat.

Ku Li bersama APU,kononnya untuk menawan semenanjung,sementara Gagasan rakyat untuk menawan Sabah dan Serawak.

Di pihak Umno dan komponen mereka sudah lemas.Pada waktu inilah,Tun Mahathir yang mengepalai jentera BN waktu itu mengarahkan kuncu2nya untuk memujuk Pas.

Saya masih ingat,dalam satu ceramah politik TG Nik Aziz ketika menceritakan detik-detik ini beliau mengatakan beliau hampir-hampir terperangkap dengan taktik Dr Mahathir yang ingin berbaik-baik dengan beliau.Kata Tok Guru,suatu hari beliau didatangai seseorang yang mendakwa pegawai khas Dr. Mahathir dan menjemput Tok Guru untuk makan malam di kediaman rasmi Perdana Menteri dan juga kesudian Dr. Mahathir untuk solat berjamaah dengan Tok Guru dan dia diminta untuk menjadi imam.

Setelah berbincang dengan rakan-rakan,kata Tok Guru beliau menolak pelawaan tersebut kerana bimbangkan kehadirannya ke kediaman rasmi PM dimanipulasikan oleh pihak-pihak musuh.Kata Tok Guru lagi,hati kecilnya merasakan nanti akan ada gambar beliau solat berjamaah dengan bermakmunkan Dr Mahathir.Gambar ini akan dimanipulasi sebagai bukti perpaduan antara Mahadhir dan Nik Aziz.Ini sekali gus boleh merosakkan pakatan yang baru ditubuhkan pada waktu itu iaitu APU.

Tok Guru berjaya menepis taktik jahat dipihak lawan.

Akhir sekali,Ku Li yang kecundang.Beberapa hari sebelum berlansungnya pru 1990,entah bagaimana terpapar dimuka depan akhbar-akhbar utama negara gambar Ku Li memakai tengkolok berlambang salib sedang menari dengan gadis Iban.Gambar ini tersebar diseluruh negara.

Beberapa penganalisis politik mengatakan gambar inilah yang meranapkan impian Ku Li untuk menjadi Perdana Menteri ketika itu.

Namun begitu impian Ku Li untuk menjadi PM belum pudar.Setelah kalah (kecuali di Kelantan) dalam pru 1990,Ku Li mula ditinggalkan seorang demi seorang orang-orang kuatnya.Ibrahim Ali yang mula-mula sekali merintis jalan ini.Beliau ketika itu sebagai ketua pemuda Semangat 46.Ramai yang terkejut dengan tindakan Ibrahim Ali ini kerana beliau dikenali sebagai 'anak Ku Li'.Namun bagi penyokong APU,mereka menggelarkan Ibrahim Ali 'katak'.Inilah peristiwa Ibrahim Ali mula-mula mendapat gelaran 'katak'.Badi ini kekal sehingga sekarang.Rais Yatim pula mengelar Ibrahim Ali 'pelacur politik'.Namun beberapa ketika selepas itu,Rais Yatim juga mengikut jejak langkah Ibrahim Ali untuk menjadi pelacur politik.Beliau juga meninggalkan Ku Li dan kembali ke pangkuan Umno.Selepas itu seorang demi seorang pemimpin Semangat 46 meninggalkan Ku Li terkontang kanting.Akhir sekali setelah hilang sokongan dari ahli parti sendiri melainkan orang-orang Asli di Gua Musang, Ku Li mengambil keputusan membubarkan parti Semangat 46 dan kembali jua ke pangkuan Umno,parti yang dinistanya sebagai mungkar politik,mungkar ekonomi..mungkar segala-galanya.

Antara kata-kata 'ikhlas' Ku Li ketika itu bahawa beliau sanggup menjadi gurka Umno.

Ku Li menjadi gurka sehinggalah Dr Mahathir meletak jawatan sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno.Lama juga Ku Li jadi gurka.

Dr Mahathir malantik Paklah sebagai pengganti beliau.Ku li terus jadi gurka.

Semasa era Paklah inilah Ku Li barangkali telah lupa janjinya untuk jadi gurka Umno.Entah bagaimana impiannya untuk jadi Presiden Umno kembali membara.Pada era Paklah Ku Li telah menamatkan era gurkanya.

Beliau dengan berani menyanggah Paklah.Barangkali Ku Li terpengaruh dengan gelaran yang diberikan rakyat kepada Paklah..Paklah lemah,Paklah lembik.

Semangat Ku li untuk menjadi PM berkobar kembali.Atas alasan untuk mengembalikan demokrasi dalam Umno beliau mengumumkan akan mencabar Paklah sebagai presiden pada pemilihan Umno ketika itu.Ibrahim Ali,yang baru dilucutkan jawatannya sebagai ketua Umno bahagian Pasir Mas oleh Paklah menjadi 'tukang kipas' Ku Li.Ibrahim Ali dan Ku Li kembali bertaut walaupun digelanggang yang berbeza.Ibrahim Ali memilih menyokong Ku Li kerana dipecat oleh Paklah.Inilah politik 'gila babi' Ibrahim Ali.(maaf jika kasar).

Bermulalah proses pencalonan dari bahagian-bahagian Umno seluruh negara.Ketika proses ini berlangsung Ku Li dikecam,Ku Li diherdik,Ku Li dinista oleh penyokong-penyokong (baca pembodek) Paklah.Selepas tamat tempoh pencalonan,Ku Li terlopong ternganga sekali lagi.Seluruh bahagian Umno di seluruh negara sepakat mencalonkan Paklah sebagai presiden kecuali bahagian Gua Musang yang Ku Li menjadi ketuanya.Hasrat ku Li mencabar Paklah tidak kesampaian.Melalui peristiwa ini ramai beranggapan era kemasyhuran Ku Li sudah berakhir.

Ku Li tiada tapak kecuali di Gua Musang.Tinggallah Ku Li bersama Gua Musangnya.

Di zaman Najib,mungkin kerana kecewa Ku Li memilih untuk menjadi 'pembangkang' dalam Umno.Buktinya,pada awalnya beliau dilihat sinis terhadap Najib.Kemuncaknya usaha beliau memilih untuk menyokong kerajaan Kelantan dalam isu tuntutan royalti minyak.

Tiba-tiba,tuhan mentakdirkan berlaku prk Galas.Nama Ku Li tiba-tiba dijulang sebagai pahlawan Umno.

Ku Li pun tiba-tiba 'naik angin' seperti naik anginnya para pesilat pabila mendengar serunai dan gendang silat.Setelah sekian lama baru kali ini Umno menghargai Ku Li.Benarkah ini satu perhargaan buat Ku Li?Atau Ku Li sudah termakan janji-janji Najib? Janji sebagai Timbalan Perdana Menteri atau Menteri mungkin?..Atau Ku Li dibuli oleh Umno buat sekian kalinya..?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan